Vi bruger ECO-modellen til valg af medier, alt efter hvor i salgstunnellen vi befinder os. På den måde sikrer vi os, at kampagnebudskaberne finder vej til kunden på det rigtige tidspunkt i købsbeslutningen.
ECO-modellen tager udgangspunkt i, at hvis kunden er "Out of market", så virker marketing ikke. Men når kunden er trigget, så begynder marketing at virke.
Derfor er det vigtigt, at være synlig, når kunden har taget beslutning om, at dit produkt skal bruges, men endnu ikke har valgt leverandør.
Modellen deler beslutningsfasen op i den Indledende overvejelse og Informationssøgningen. Og efterfølgende Loyalitet, hvor din virksomhed kan udvikle kunden, med mersalg og erstatningskøb.
Sammen med salgstunnelen kan vi guide kunden den rigtige vej til vores produkt/ydelse, med de rigtige historier på de rigtige tidspunkter. Du kan se mere om salgstunnel på den digitale rejse her
Så - også kaldet Indledende overvejelser, er der hvor kunden begynder at se dine betalte reklamer. Beslutningen er taget. Nu skal der vælges leverandør af produktet. Og her er den indlendende overvejelse den, hvor kunden opdager du eksistere. Og du er nu med i på valglisten.
Typiske medier:
- Betalte annoncer
- Udstillinger
- Radioreklamer
- TV-reklamer
- Printmateriale
- Videoplatforme
Formål: At tiltrække opmærksomhed, når kunden er blevet "trigget" til at købe de produkter eller ydelser du tilbyder.
1
HØSTE
Høste - også kaldet Informationssøgningen, er fasen hvor kunden søger infortion om produktet. Ofte hos flere leverandærer. Altså dine konkurrenter. Derfor er det vigtigt, at der er styr på de historier og informationer din kunde kan finde omkring dig, når der søges efter dig.
Typiske medier:
- Sociale medier, hvor du kan følges
- Butikken
- Googlesøgninger
- Website
- Videoplatforme
Formål: At opbygge tillid og vise den værdi, du kan give kunden.
2
UDVIKLE
Udvikle - også kaldet Loyalitet, er fasen hvor kuden har købt og oplevet produktet. I denne fase bruger vi fastholdelse af kunden i vores univers. Dette bevirker, at kunden ikke søger efter andre produkter, når vi først er blevet valgt. Men ude af syne - ude af sind.
Typiske medier:
- Sociale medier
- Nyhedsbreve
- Videoplatforme
- Butikken
Formål: At få kunden til at huske dig, når der skal foretages flere køb, eller købes nyt på et senere tidspunkt.
3
Implementering/oplæring
Modellen, der virker bedst med hvilke kampagnebudskaber du har, sammenholdt med din virksomheds historie. Det kan være lidt svært i starten at forstå virkemidlerne og hvordan de skal bruges.
Derfor tilbyder vi naturligvis, at implementere marketingsmodellen i din virksomhed. Men allerhelst vil vi sidemandsoplære en eller flere medarbejdere, således det bliver din virksomheds DNA, at fortælle de gode historier. De historier dine kunder gerne vil høre.
Så du bliver valgt.
4
VIL DU VÆLGES?
Så hør mere om strategisk storytelling og konceptudvikling.
Kontakt Peter Rekvad