Salgstunnellen, eller "sales funnel" som det også kaldes, er en model, der beskriver kundens rejse fra første kontakt med en virksomhed til en endelig købshandling.
Modellen er opdelt i 3 trin, som hjælper virksomheder med at forstå, hvor deres potentielle kunder befinder sig i købsprocessen, og hvordan de bedst kan engagere og konvertere dem.
Salgstunellen guider kunden den rigtige vej til vores produkt/ydelse, med de rigtige historier på de rigtige tidspunkter.
Salgstunnel spiller i den grad samme med medieplanen, som du kan se mere om her.
Nedenstående forklarer de 3 etentielle trin i processen.
TOFU - Top of Funnel - er opmærksomhed. Her fortæller vi om produktet og ydelsen vi tilbyder. Hvor det er produktet og fordelene der taler til kunden.
Typiske aktivteter:
- Indholdmarkedsføring: Blogindlæg, videoer, infografikker
- Sociela medier og annoncer
-SEO for at trække trafik genne søgemaskiner
Formål: At tiltrække besøgende og skabe interesse ved at tilbyde værdi gennem information on engagerende indhold.
1
MIFU
MIFO - Middle of Tunnel - er ovevejelsesfasen for kunden. Her skal vi fortælle de historier, der sikrer kunden i valget på dig.
Det er for eksempel en dybere gennemgang af produktet. Det kan være kurser eller samarbejder du har, der kan give noget tillid. Det er også her kunden kigger nærmere på dig og din virksomhed.
Her er de potentielle kunder begyndt at vise interesse og overvejer dine produkter eller ydelser. De er på jagt efter løsninger på deres problem, og her gælder det om at uddanne dem og vise, hvordan din løsning kan hjælpe.
Typiske aktivteter:
- E-bøger, whitepapers eller dybdegående blogindlæg
- Webinars eller produktdemoer
- Relationsstyrkende emails for at holde kontakten med potentielle kunder
Formål: At opbygge tillid og troværdighed hos dine potentielle kunder og guide dem videre i beslutningsprocessen.
2
BOFU
BUFO - Bottom of tunnel - er beslutningsfasen.
I denne fase er kunderne klar til at træffe en beslutning. Det er nu dit job, at overbevise dem om, at dit produkt eller ydelse er den rigtige løsning for dem. Det handler om at fjerne eventuelle sidste forbehold og gøre det nemt at købe, med Call to Action
Typiske aktivteter:
- Gratis prøve eller demo
- Tilbud elle rrabatter
- Kundereferencer, casestudieer eller anmeldelser
Formål: At motivere potentielle kunder til at konvertere til betalende kunder og give dem en nem overgang til selve købet
3
Implementering/oplæring
Modellen, der virker bedst med hvilke kampgnebudskaber du har, sammenholdt med din virksomheds historie. Det kan være lidt svært i starten, at forstå virkemidlerne og hvordan de skal bruges.
Derfor tilbyder vi naturligvis, at implementere marketingsmodellen i din virksomhed. Men allerhelst vil vi sidemandsoplære en eller flere medarbejdere, således det bliver din virksomheds DNA, at fortælle de gode historier. De historier dine kunder gerne vil høre.
Så du bliver valgt.
4
VIL DU VÆLGES?
Så hør mere om strategisk storytelling og konceptudvikling.
Kontakt Peter Rekvad